Onsdag stenges FM-nettverket for Sogn- og Fjordane, Hordaland, Rogaland og Agder-fylkene.

Selv om bilradiobransjen har arbeidet med å oppgradere radioparken til folket det siste året, ser de at mange reagerer først etter at nettverket har blitt slukket.

– Jeg tror mange sitter litt på gjerdet og tenker at de skal gjøre noe med radioen, og blir tvunget til å ta noen grep når nettet blir slukket, sier Håvard Jordheim, daglig leder i Radioservice Askøy AS.

– Spørsmålet nå blir jo gjerne om dette var nødvendig med tanke på økonomi og ressurser, legger han til.

Sterk konkurranse

Jordheim påpeker at det finnes mange muligheter som gjerne er rimeligere enn å sette inn en adapter.

– Mange velger gjerne en adapter, fordi det er dette de større el-gigantene markedsfører som det beste alternativet, men jeg tror at mange hadde blitt overrasket over mulighetene de har, forklarer Jordheim.

En helhetlig løsning som gjerne inneholder både handsfree og bluetooth kan være et alternativ. I tillegg ser han at mange som tidligere har kjøpt adapter nå velger å bytte ut hele anlegget.

– Vi faller dessverre litt igjennom mot de større aktørene. Spesielt når det kommer til å markedsføre disse tingene, fortsetter han.

Unge bruker lite radio

Selv ser han at brukergruppen er veldig spredt utfra hvor viktig radio er for folk.

– Vi har mange lydinteresserte som gjerne kan bruke mange titalls tusen på et anlegg, samtidig har vi de som er fornøyd med en adapter til et par hundre kroner, sier Jordheim.

At alle nå er blitt påtvunget en utgift med radiofornying tjener de godt på.

– Si at man sitter med en bilpark på 20 biler, alle med forskjellige produksjonsår og modell, da er gjerne samme løsning for alle bilene ulønnsom. Da må man se på helheten til bilen, avslutter han.