– Spørsmålet når er om vi må skifte viftene umiddelbart, med midlertidige løsninger, eller om vi kan vente til vi får levert nye vifter om 16–17 uker, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Kathrine Løno Lahlum til BA.

Montert tidlig på 1990-tallet

Fredag 6. oktober falt en vifte ned i Lyderhorntunnelen. Etter grundig testing i uken som fulgte, besluttet Vegvesenet at alle viftene i tunnelen måtte skiftes. Arbeidet startet natt til fredag forrige uke og skapte store trafikale utfordringer på veiene i området gjennom hele fredagen.

Nå viser det seg at det ikke bare er i Lyderhorntunnelen det finnes 25 år gamle ventilatorer. Også Kolltveittunnelen, Olsviktunnelen og Stongafjelltunnelen fikk alle montert de samme ventilatorene på begynnelsen av 1990-tallet.

Vegvesenet undersøker nå om viftene må skiftes ut umiddelbart.

– Foreløpig er det ingenting som tilsier at det er svake rotorblad i viftene. Det er trygt å kjøre i tunnelene, forsikrer Løno Lahlum.

Usikkert når arbeidet vil starte

Et eksternt firma er nå i gang med testing av tunnelene. Løno Lahlum opplyser til BA at uansett hva testresultatene viser, så vil de tre tunnelene bli stengt og de gamle viftene skiftet ut. Arbeidet vil bli gjort på nattestid og tunnelene vil i utgangspunktet ikke bli stengt på dagtid.

Det er usikkert når nøyaktig arbeidet vil starte. Dersom det blir utskifting umiddelbart kan det skje i løpet av noen dager. Dersom testene viser at det er forsvarlig å vente, vil det først skje om rundt fire uker.