Daglig opplever tungbilsjåførene Ove Engeseth og Sjur Krog at privatbilister presser seg frem i trafikken, uten respekt for hvilken fare de utsetter seg for.

– Elbilsjåfører er verst

– Vi opplever nestenulykker hver dag. Spesielt elbiler gir bånn gass og smetter frem rett foran lastebilen. Uten tanke for hvordan det er å skulle bråbremse med 32 tonn på ryggen, sier Engeseth.

Han er fersk tungbilsjåfør og er skremt over det han mener er virkelig ille. Stadig vekk sitter han med hjertet i halsen, forteller han. Nå ber sjåførene innstendig om at bilistene må vise en større forståelse og ta mer hensyn til dem.

– Vi vil jo ikke forårsake skader på kjøretøy, eller i verste fall alvorlige ulykker og død, sier Engeseth fortvilet.

– Vi gjør vårt beste, sier Krog.

Ove Engeseth og Sjur Krog sin store skrekk er å bli involvert i en alvorlig ulykke. Foto: Inger Elise J. Økland

Presser seg frem

Vi møter dem i lunsjpausen på anleggsplassen ved det nye tunnelinnslaget ved Storavatnet. Farlige trafikksituasjoner er ofte det de snakker om i lunsjen. Erfarne kollegaer opplever det samme, ifølge dem.

– Til tider må vi stå på bremsen, og hører hvordan lasten flytter på seg baki, sier han.

Han kaller dem «dødspilotene». De som presser seg frem i trafikken uten tanke på hvilken fare de utsetter seg for.

Rundkjøringen ved Storavatnet, det de kaller «strilakarusellen», er det verste stedet. I løpet av en arbeidsdag passerer de denne gjerne 40–50 ganger hver.

Blir skjelt ut

– Det er en gjenganger når vi skal inn og ut av kryss at folk ikke tenker på hvor lang tid vi trenger på å komme opp i fart, og da smetter de gjerne forbi uten å tenke på at vi også bruker lang tid på å bremse opp, sier han.

Sjåførene viser også til at blindsonen på en lastebil er større, noe som øker trafikkfaren.

Stopplengden er også lengre, og en god luke til bilen foran er viktig. Denne luken ser ofte privatbilister sitt snitte til å smette inn i. Om det oppstår farlige situasjoner, blir lastebilsjåførene gjerne møtt med fløyting og hytting, forteller Krog.

Skal de ut på veien blir de ofte stående ganske lenge før de slipper ut, ofte er det andre tungbilsjåfører eller bussjåfører som til slutt kommer dem til unnsetning.

– Noen er hyggelige, men et fåtall bilister hjelper oss frem. Vi er faktisk her for å være med og bygge et bedre vegsamband for alle, påpeker Engeseth.

Ove Engeseth oppfordrer privatbilister til å vise mer forståelse for tungbilsjåførene i trafikken. Foto: Inger Elise J. Økland

Ofte involvert i ulykker

– Eneste måten å få en fullverdig forståelse for tungbilførerens problemer og dilemmaer, er å ha opplevd det, sier Bård Morten Johansen, fagsjef for trafikksikkerhet hos Trygg Trafikk.

Han mener at alle som skal lære seg å kjøre bil burde vært med på en kjøretur i lastebil, det burde vært med i trafikkopplæringen. Bakgrunnen er at tungbiler ofte er involvert i ulykker, men har sjelden skylden for dem.

Johansen har følgende råd til privatbilister:

  • Er du i tvil, kjør aldri ut foran et vogntog eller en buss. Da venter du, spesielt på vinterføre når bremselengden er lenger.

  • Gjør det enkelt for den som kjører tung bil, selv om du ikke har vikeplikt. Spesielt i motbakke om det er glatt, la tungbilen holde siget opp bakken.

  • Skal du svinge til høyre eller venstre i et kryss og har et tungt kjøretøy bak deg, varsle tidlig med blinklys.