18-åringen fra Askøy er en del av et miljø som kjører rundt på veiene i kommunen med støyende mopeder og motorsykler. Han ønsker å være anonym.

Gutten har selv flere motorsykler og sier at det er uoriginale eksospotter i alle han har. Ifølge ham er det veldig vanlig. Noen av eksospottene hans støyer litt, mens en av dem gir fra seg ganske så mye lyd.

– Vi er jo ungdommer. Det må være greit å ha det gøy når man er ungdom. Vi er heller ikke gamle nok til å ha motorsykkel med høyere lyd, sier han om hobbyen.

Han har en såkalt dB-killer som han kan putte i eksosrøret for å dempe lyden, men denne bruker han sjelden.

18-åringen forteller at han føler stor frihet når han kjører sykkel. Foto: Jan Erik Storebø

Reidar Kaarbø i Florvåg fortalte i fjor sommer om sin frustrasjon over bråket. Ifølge ham kjørte motorsyklene grisete mellom Erdal og Kleppestø nesten hver eneste dag.

Den siste tiden har Askøyværingen fått flere tips om at folk fremdeles plages. De bråkete motorsyklene blir ofte observert mellom Erdal og Kleppestø.

Er på utkikk etter dem

Tom Børslid i Statens Vegvesen har heller ikke merket noen bedring.

– Det er grådig mye støy fra noen av motorsyklene. Det er 125-kubikkere som er det største problemet. De tar ut dB-killeren, sier han.

Børslid sier veivesenet er på utkikk etter de som gjør dette.

– Du skvetter til av disse syklene, og det er trafikkfarlig. Jeg kjører selv motorsykkel og ser på det som et problem, sier han.

En annen side ved saken er at de lager støy i nabolagene.

– De kommer om kveldene i nabolag når folk skal ha fred og ro, sier Børslid.

Han har tidligere fortalt at det ofte er vanskelig å ta syklistene fordi ungdommene registrerer at det er kontroller og tipser hverandre.

Forstår ikke klagingen

18-åringen forteller at ungdommene ofte samles på kveldene, og at de noen ganger kjører til langt på natt.

– Hvor kjører dere?

– Vi kjører egentlig der vi har lyst til å kjøre, men vi har ikke noe ønske om å kjøre i tette nabolag, sier han.

Ifølge ham er det et ganske stort miljø for å kjøre med støyende mopeder og motorsykler på Askøy. De kjører også i Bergen og på Sotra, der de møter andre med samme interesse.

– Hva tenker du om naboene som klager?

– Jeg vet ikke helt. Jeg vet ikke hvorfor de klager. Det er nok fordi vi kjører frem og tilbake. Men vi kjører ikke konstant, og jeg synes ikke det er den høyeste lyden som finnes. Det er litt som om naboen skulle klippe gress, mener han.

Burde dempet støyen

Han sier at ungdommene ikke er nødt til å kjøre sent om kvelden og om natten, men at noen liker best å kjøre på den tiden.

– Jeg er enig i at det kanskje er unødvendig å kjøre sent på kvelden. Etter klokken 23 burde man hatt i en dB-killer. Det har vi snakket om i miljøet, sier han.

I september 2021 uttalte Statens veivesen til NRK at nesten halvparten av de kontrollerte motorsyklene støyet ulovlig høyt, så problemet er omfattende.

Her er en dB-killer, som er en støydemper, puttet inn i eksosrøret. Foto: Jan Erik Storebø

Noen er sinte

Gutten fikk nylig lappen til vanlig bil, og sier at han derfor kjører mindre sykkel enn tidligere. Likevel er det på sykkel han liker seg best.

– Jeg føler mer frihet på sykkel. Nå skal jeg også snart ta lappen på mellomtung motorsykkel, forteller han.

Innimellom blir guttene kontaktet av folk som er sinte på dem.

– Det hender at noen kjører etter oss for å si ett eller annet. De pleier ikke å være særlig vennlige. Men vi gidder ikke å høre på noen som ikke er snille med oss, sier han.

Gutten er ikke enig i at lyden fra eksospottene skaper trafikkfare, men han forstår at folk kan skvette litt. Han mener kommunen burde tilrettelagt bedre for miljøet på Askøy.

– Det hadde vært bra om vi kunne vært på en bane eller en stor parkeringsplass, mener han.

Mottar en del meldinger

Politioverbetjent på Askøy, Kjell-Bjørn Heggøy, forteller at de mottar en del meldinger om støy fra motorsyklene.

– Noen blir plaget mer enn andre. Det er om nettene når folk skal sove at støyen er mest sjenerende. Jeg tror også at noen irriterer seg over det, men ikke melder fra til oss.

Hva mener du om mopeder og motorsykler som støyer ulovlig mye?

Heggøy støtter Børslid i at motorsykler med ulovlig mye støy er trafikkfarlige. Han oppfordrer folk til å tipse politiet.

– De kan gjerne sende e-post til politiet med registeringsnumre. Da kontakter vi eierne av kjøretøyene, som ofte er foreldre. Vi ber dem ta det opp med de som kjører og gjøre kjøretøyene lovlige. Vi er ikke bare ute etter å ta dem, vi ønsker å jobbe forebyggende, sier han.

Det hender også at politiet oppsøker de det gjelder hjemme.

Dersom politiet finner ut at syklene er trimmet, kan det vanke en bot på 7800 kroner, ifølge Heggøy. Da får man også tre prikker i førerkortet.

– Det kan være utfordrende å avdekke om syklene overskrider desibelgrensene. Da blir førerne kalt inn på kontroll til vegvesenet, der de må vise syklene på nytt, sier Heggøy.