– Det var surt. Det må være sitron.
– Oi, det luktet godt.
– Dette har jeg ikke peiling på hva er.
Elevene på SFO ved Follese skole er i full gang med smake, lukte og føle seg frem til hvilke frukter og grønnsaker som ligger på bordene i klasserommet.
Noen er kjente, andre helt ukjente for elevene.
– Dette tror jeg er lakris, sier Hedda Ellila Andersen.
Da hun får ta av bindet hun har over øynene, får hun vite at det hvite som ligger i skålen, og som hun trodde smakte lakris, er fennikel.
– Et fantastisk opplegg
Matjungelen er et prosjekt på oppdrag fra helsedirektoratet. Gjennom jevnlig lek og aktivitet på SFO skal barna lære praktiske og teoretiske ferdigheter om et næringsrikt og bærekraftig kosthold.
På Askøy har nå SFO ved Erdal skole og Follese skole satt i gang med Matjungelen.
– Vi har luktet på dette prosjektet flere ganger. Nå slo vi til. Det er et fantastisk opplegg, hvor det meste er ferdig lagt opp, sier Kari Anne Jakobsen, som har ansvar for Matjungelen ved SFO på Follese skole.
Hun forteller at de følger et årsjul.
– Vi har aktiviteter og elæringsmoduler for å heve kompetansen og vite hva vi snakker om. Man kan gjøre det til det man vil selv, og det synes jeg er flott. Poenget er at vi skal vekke nysgjerrigheten for sunne matvarer og la barna få smake litt på ulike matvarer, forteller hun.
Første gang med sanseløype
I januar startet prosjektet med temaet mat som er bra for kroppen.
– Vi hadde en lett oppstart. Barna laget et smakstre hvor de tegnet frukt og grønnsaker de mener er bra for dem. I tillegg så vi på youtube-videoer. Nå i februar er det sansene som er tema, forteller Jakobsen.
Og på fredag hadde elevene den første sanseløypen.
– Poenget er å bruke sansene til å gjenkjenne mat.
For barna på Follese skole er smoothie være et gjennomgående tema i alle månedene.
– Her kan vi variere mye. Etter hvert kan det hende vi blir mer avansert.
Komposterer matavfallet
Som et bidrag til Matjungelen får Follese skole frukt og grønt som er til overs hos Spar på Follese.
– Det er kjempeflott. Vi får en kasse hver tirsdag, forteller Jakobsen.
Men det er ikke bare frukten og grønnsakene elevene skal lære om.
– Vi komposterer matavfallet og produserer jord. På denne måten lærer elevene også dette, og blir mer bevisst på matsvinn. Dette er som en del av den Naturlige skolesekken, forteller Jakobsen.
– Det var spennende
For de syv elevene som denne fredagen fikk være med på sin første sanseløype var det mye nytt å lære.
– Det var noe jeg ikke hadde hørt om før, men mye visste jeg hva var, sier Aurora Mathisen Geffel.
Alle smakte på hva de ble servert.
– Det var spennende. Det er gøy å lære om mat. Jeg synes det er gøy å være med på det hjemme også, forteller Celina Lilleheia.