Jevnt og trutt tar politiet råkjørere og ruskjørere på Askøy. Å kjøre altfor fort eller være ruset bak rattet, er særdeles farlig både for den som sitter bak rattet og for andre trafikanter. Når Askøyværingen skriver om slike tilfeller, er folk raskt ute og fordømmer kjøringen, for eksempel med Facebook-kommentarer som «Bør aldri få lappen tilbake».

At politiet tar ruskjørere og stopper råkjørere, er bra. Men det viser seg at også vi som kjører rolig og i edru tilstand, har litt å gå på når det gjelder hvordan vi oppfører oss i trafikken.

Tirsdag ettermiddag i forrige uke gikk det nesten galt da Kay-Arne Evensen og broren Tommy var på vei fra Ask til Ågotnes i firmabilen sin. Da de kom til Bakarvågen oppdaget de en varebil som kom mot dem i full fart. Det var først etter at Evensen hadde stått på hornet og blinket med både fjernlys og arbeidslys, at det gikk opp for føreren av bilen som kom i mot, at han var i feil kjørefelt. Hadde Evensen reagert noen hundredeler senere, kunne det fått fatale konsekvenser.

Vi vet at lesing, teksting og fikling med mobilen bak rattet medfører stor fare og tar liv i trafikken.

«Vi ser så altfor ofte at både mobiltelefoner og infoskjermene i dagens biler går utover oppmerksomheten til bilistene» uttaler lensmann Torgils Lutro til Askøyværingen. Han påpeker at politiet ikke vet den nøyaktige årsaken til at bilen kom over i motsatt kjørefelt, men at det er nærliggende å koble det opp mot uoppmerksomhet.

Vi vet at lesing, teksting og fikling med mobilen bak rattet medfører stor fare og tar liv i trafikken. Ved nyttår strammet regjeringen inn regelverket. Bakgrunnen er at forbudet mot dette i liten grad blir respektert. Som et tiltak er det derfor innført prikkbelastning for ulovlig bruk av mobiltelefon under kjøring.

Ifølge regjeringen vil Samferdselsdeparte­men­tet kunne justere opp både bøter og antall prikker om det skulle vise seg å være nødvendig. Vi mener det er bra at det nå er blitt prikkbelastning på bruk av mobiltelefon mens man kjører bil.

Heldigvis har det blitt stadig færre trafikkulykker med dødelig utfall i Norge. I 1970 var det hele 570 som mistet livet på og langs norske veier. Siden har tallet gått nedover. I 2017 omkom 107 mennesker i trafikken. Men det er uansett 107 for mange. Vi bør gjøre det vi kan for å bidra til at det blir færrest mulig trafikkulykker. Hold fartsgrensen, unngå rusmidler og la mobilen ligge. Og så skader det ikke å ta en tur rundt bilen for å sjekke at alle lys virker som de skal.