Hvert år velger Magiska et Robin Hood prosjekt, og gir bort sine tjenester gratis. I år falt valget på Felleskorpset Askøy, og nå har de åpnet for søknader til 2018.

– Valget faller ofte på et lag eller en organisasjon. Gjerne en som ikke har så mye midler fra før, men som har et stort kommunikasjonsbehov utad, forklarer Gørill Stigedal, som jobber som frilansdesigner og driver Magiska.

Felleskorpset Askøy ble valgt ut som årets prosjekt på grunnlag av at de hadde en utdatert profil og et behov for å reposisjonere sitt merke i forhold til sin målgruppe, som er barn og ungdommer fra 6 til 18 år.

Pris man kan leve for

Det er ikke ukjent at lag og organisasjoner tar kontakt med designeren. Men som oftest har de ikke nok midler til at det kan arbeides helhetlig. Dette var også en av grunnene til at designeren, som har hovedkompetanse på identitet og strategisk design, opprettet prosjektet.

– Jeg syntes at å opprette et slikt prosjekt var en god måte å gi noe tilbake. Nå kan jeg sette av den tiden som faktisk medgår, som er gjerne opp til 10 dager, forklarer Stigedal.

Verdien av Robin Hood prosjektet er fra 50- 70.000,- avhengig av behovet for det aktuelle prosjektet.

Åpent for alle

Stigedal er helt klar på at alle skal kunne søke, og prosjektet kan brukes til alt fra en merkevareworkshop med ny identitet, eller å reposisjonere et eksisterende merke. Hun håper at spesielt frivillige organisasjoner vil søke, men er ikke fremmed for å velge bedrifter som er i startfasen og ikke har de midlene som kreves for å sette i gang en slik prosess.

Søknadsfristen går ut 31. desember.