Det skjer i en liten reklamesnutt fra Freia, som har gjemt åtte billetter i åtte ulike sjokolader.

Den som finner en billett får bruke 25.000 kroner på et av kampanjens åtte forhåndsutvalgte prosjekter, hvor ett av disse er Follese Skolemusikkorps.

– Håpet er at så mange billetter som mulig blir funnet. Til gjengjeld får finneren en plakett med navnet sitt inngravert og montert på veggen til det prosjektet man støtter. Så det blir spennende å se hvilket navn som havner på veggen til Follese Musikkorps, skriver Freia i en e-post.

Prosjektene

Her konkurrerer Follese Skolemusikkorps mot blant annet Honningsvåg T&IFs småguttelag, som drømmer om å reise til Norway Cup, mot Pinnsvinhjelpen som trenger penger til å hjelpe flere av de utrydningstruede firbente, og mot et boccia-lag fra Manger som ønsker seg en gapahuk som gir ly for regnet når de skal spille boccia.

I reklamesnutten forteller korpsets leder, Pia Merete Melby, at korpset fryder seg over en god rekruttering de senere årene, men at baksiden er at de mangler uniformer til cirka halvparten.

Noen uniformer er for store, andre er for små. Felles er at de er gamle og for få. Foto: Privat

– Vi ønsker å fornye, enten supplere de eksisterende uniformene, utdyper Melby til Askøyværingen.

– De vi har er veldig gamle og utgåtte, og vi har lenge søkt flere steder om midler. Så da vi fikk telefonen fra Freia om vi ville være med på dette sa vi ja med en gang, forteller hun videre, og legger til:

– Det var helt fantastisk, nesten for godt til å være sant.

25.000 kroner er ikke nok til nye uniformer for alle, men vil hjelpe korpset et godt stykke på vei. «Haken» er at de som finner den grønne billetten som ligger gjemt i en av de utvalgte sjokoladene, faktisk må ønske å gi pengene til Follese-korpset.