Her kan du følge køsituasjonen i Olsviktunnelen og på Askøybrua AKKURAT NÅ!

Høye gassverdier gjorde at Olsviktunnelen ble umiddelbart stengt akkurat ved starten av ettermiddagsrushet, litt over klokken halv tre, mandag ettermiddag. Det viser seg å være en teknisk feil på en detektor.

– Vi har fått alarm for høye gassverdier, bekrefter Jahn Marøy, trafikkoperatør i Vegtrafikksentralen.

Det skal være snakk om Karbonmonoksid (CO).

Det ble tett trafikk over Askøybrua i minuttene etter at Olsvintunnelen åpnet igjen. Foto: Jan Erik Storebø

– Det er et sikkerhetssystem som gjør at tunnelen blir stengt automatisk med både bommer og røde lys, fortsetter Marøy.

Stengt og åpnet igjen

Kun fem minutt etter at den første alarmen gikk av ble tunnelen åpnet igjen. Bare for å bli lukket igjen minutter senere.

– Det kan være en teknisk feil, men jeg kan ikke si noe med sikkerhet, sier Marøy og legger til:

– Om gassverdiene blir for høye blir tunnelen alltid stengt. Det er ikke lov å kjøre inn i tunnelen når både rødblink og bommen er nede. Da blir det en politisak. Parameterne er regnet ut for hva som er farlig eller ikke.

Feil på detektor

En tekniker er satt til feilsøking av det som skal være en feil på en detektor i tunnelen.

– Jeg fikk med meg tre steninger, sier Heidi Hauge Rasmussen, trafikkoperatør i Statens vegvesen.

Hun bekrefter at nå skal alt være i orden og foreløpig ser køsituasjonen ut som normalt.

– Forhåpentligvis får vi ikke mer av den feilen, avslutter hun.