Da Skyss endret anløpskai fra Nøstet til Strandkaiterminalen i 2015, var det blant annet for å få enda flere til å ta sjøveien mellom Askøy og Bergen.Planen lyktes alt for godt.

I rushtiden kniver passasjerene om å komme med på båten, og Skyss har i hele 2016 satt inn ekstrabusser for å ta unna passasjerer som ikke kommer med båten. Nå sier Fylkeskommunen at Skyss skal gå for en større båt — men ikke før dagens kontrakt med Norled, som drifter ruten, løper ut. Det var nrk.no som først meldte om utvidelsen av tilbudet.

Les også:

Les også:

34 prosents økning

I 2015 registrerte Skyss en økning i antall reisende på 34 prosent, eller hele 114.000 flere passasjerer sammenlignet med 2014. Det med M/S Teisten, som har en kapasitet på 190 passasjerer.

At Teisten ville få kapasitetsutfordringer på denne ruten, skal ha blitt klart alt kort tid etter driftsendringen i januar 2015. – Vi har spurt om Skyss var interessert i en større båt, og om vi kunne se på mulige løsninger sammen, bekrefter regionsjef for hurtigbåter i Norled, Bjørn Egil Søndenå, og legger til:

– Vi har hatt en dialog med Skyss, men ikke avtalt noe.

Vi har spurt om Skyss var interessert i en større båt, og om vi kunne se på mulige løsninger sammen.

Bjørn Egil Søndenå

– Kom dere frem til noen konkrete løsninger?

– Nei, vi diskuterte ulike muligheter, men har per i dag ikke navngitt hvordan vi kan løse situasjonen.

Han påpeker at ifølge anbudet, tilfredsstiller Teisten kravene Skyss hadde.

– De ønsket ikke å endre på anbudet umiddelbart. Skyss ønsket å se på utviklingen av kapasitetsbehovet, siden Teisten ikke hadde vært i drift så lenge.

– Dersom dere skulle ha kommet frem til alternative løsninger, ville det kostet Skyss ekstra?

– Å sette inn en båt med større kapasitet er en kostnad, både i seg selv og i fremdriften. Den måtte Skyss tatt, sier Søndenå, og påpeker:

– Men det måtte eventuelt måles opp mot andre kostnader, som for eksempel buss, og muligheten for inntekter fra flere passasjerer.

Saken fortsetter etter statistikken.

Forstår frustrasjonen

Direktør i Skyss, Oddmund Sylta, sier han forstår frustrasjonen til reisende, og at det kan være vanskelig å godta at man må vente i ett år før bedring.

– Det er dessverre ikke mulig å øke kapasiteten på Askøybåten i dagens kontrakt. Vi kan ikke annet enn å vise til eksisterende båt— og busstilbud, skriver Sylta i en e-post til Askøyværingen.

Vi hadde imidlertid ikke forutsatt en så stor økning i antall reisende som den vi faktisk har fått.

Oddmund Sylta

Han bekrefter at Skyss har vært i dialog med Norled om mulighetene for å øke kapasiteten før 2018. – Flere løsninger har vært vurdert, men forslagene har enten ikke dekket faktiske behov for økt kapasitet, eller vært umulige å gjennomføre i eksisterende kontrakt. Årsaken ligger primært i de kontraktsmessige forutsetningene, men også andre faktorer spiller inn, uten at vi kan gå nærmere inn på dette.

– Hvis målet med å endre anløpskai var å få flere til å reise kollektivt over Byfjorden, burde dere ikke hatt en «plan B» på plass når det viste seg å stemme?

– Hensikten med å flytte båten var ganske riktig å få et større passasjergrunnlag samt en bedre kobling til andre kollektivtilbud for reiser videre. Vi hadde imidlertid ikke forutsatt en så stor økning i antall reisende som den vi faktisk har fått.

Han legger til at Skyss gjør deres beste for å sikre at bussen skal ha tilstrekkelig kapasitet, og vente på reisende som ikke kommer med båten.

Les også:

Følg Askøyværingen på Facebook!